معرفي صنايع دستي كردستان

۹ بازديد

كردستان يكي از استان هاي غربي ايران است كه با توجه به شرايط اقليمي و فرهنگي  كه در آن جاري است داراي صنايع دستي متنوعي است كه از دوران گذشته به جاي مانده است و اكنون نيز به عنوان يكي از منابع درآمد براي مردمان كردستان مي باشد .

صنايع دستي,صنايع دستي كُردها,گليم

 

نمد مالي
از ديرباز شرايط مناسب اقليمي در استان كردستان سبب رونق فعاليت هاي دامداري شده است. به اين دليل نمد مالي در اين منطقه بسيار رايج بوده است. دليل ديگر رونق اين حرفه در استان كردستان، به دليل اقليم كوهستاني اين منطقه از كشور است. توليدات نمدي به عنوان عايقي در برابر گرما، سرما و رطوبت، پوشش مناسبي در فصول گرم و سرد سال است.

كلاش
در مناطق كردنشين نوعي گيوه به نام كلاش توليد مي‌شود كه هماهنگي جالبي با لباس كردي دارد رويه اين كفش از نخ پنبه‌اي بافته شده و زيره آن از پارچه فشرده شده است به همين دليل كلاش كفشي سبك، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محيط كوهستاني مي‌باشد توليد كلاش در اصل مختص به اورامان بوده ولي اكنون در تمام شهرهاي استان توليد مي‌شود.

قالي و گليم
استفاده از رنگ گياهي، خامة طبيعي، تركيب نقش و اصالت طرح موجب برتري كيفيت قالي و گليم استان كردستان شده است. شهر سنندج و بيجار مهمترين مركز توليد گليم و قالي مي‌باشند شهرت جهاني فرش سنندج و اعتبار آن در ميان بازار جهاني موجب شده كه در دايرة‌المعارف بريتانيكا كه از معتبرترين دايرة‌المعارف‌هاي بين‌المللي است واژة سنه يا همان سنندج را به نام نوعي قالي معروف ترجمه نموده‌اند.

نازك كاري
نازك كاري يكي ديگر از انواع صنايع دستي استان كردستان است و قدمتي صد ساله در اين منطقه دارد. توليدات نازك كاري چوب در اين استان نظير تخته شطرنج، جعبه آرايش، قوطي سيگار، سيني و بشقاب و … از ديرباز شهرت و معروفيت بسياري داشته است. در حال حاضر انواع ديگري از محصولات خراطي در اين استان شامل پيپ چپق، قليان، چوب دستي، عصا و … توليد مي شود.

منبع : sharafe.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.