شناخته ترين برج هاي كج جهان

۵ بازديد

يكي از عوامل شناخته شدن هر كشور معماري آن است. با پيشرفت تكنولوژي معماري نيز ترقي نموده و دستخوش تحولات بسياري گرديده است به نحوي كه يكي از رقابت ها ميان كشور هاي مختلف، استفاده از شيوه هاي نوين در ساختن برج هاي مرتفع با اشكال زيبا مي باشد. با اين حال بناهايي هستند كه هيچگاه تحت شعاع ساخت و ساز هاي امروزي قرار نگرفته اند و با توجه به مصالح به كار گرفته شده و روش ساخت عليرغم گذشت ساليان متمادي به لحاظ معماري همچنان در كانون توجهات قرار دارند. در ادامه تعدادي از شناخته ترين برج هاي كج جهان معرفي شده است.

برج كليساي باد فرانكن هاوزن در آلمان

كليساي قديمي شهر باد فرانكن هاوزن كه در سال 1938 ساخته شده است، به علت برج كج شده اش مشهور است. انحراف برج از قرن هفدهم ميلادي شروع شد كه دليل آن، نامتوازن بودن زمين به دليل معادن نمك نزديك آن بوده است. نشست نامتقارن برج از آن زمان منجر به انحراف 4.8 درجه اي آن شده كه رتبه دوم بيشترين انحراف را بعد از برج كليساي سورهاسن در اختيار دارد.

 

برج هاي كج شده بولونيا در ايتاليا

اين دو برج كه نماد شهر بولونيا به شمار مي روند، بين سال هاي 1109 و 1119 ميلادي در بولونيا ساخته شدند. برج بلندتر با 97 متر ارتفاع، آسينلي (Asinelli) و برج كوتاه تر با 48 متر ارتفاع، گاريسندا (Garisenda) ناميده مي شوند. به دليل وجود خاك نرم در زير گاريسندا، اين برج ها از قرن 14 ميلادي شروع به كج شدن كرده اند؛ به طوري كه برج بلند 1.3 درجه و برج كوچك تر چهار درجه انحراف پيدا كرده اند.

 

برج زاراگوزا در اسپانيا

اين برج اولين سازه بزرگي بود كه در قرن شانزدهم ميلادي در اسپانيا برپا شد. برج زاراگوزا (Zaragoza) از جنس آجر و براي نصب ساعت عمومي شهر و زنگ هاي آن ساخته شد كه بلافاصله بعد از ساخت اش شروع به انحراف كرد كه دليل آن را صرف زمان كوتاه و شتابزدگي در ساخت پايه اش مي دانند. تلاش هاي زيادي براي تقويت شالوده برج صورت گرفت، اما برج در حدود سه متر از حالت عمود منحرف شد. بسياري از مردم زاراگوزا اين برج را به خاطر ترس از ريزش آن نمي خواستند و در نتيجه، برج در سال 1893 به طور كامل تخريب شد. امروزه محل برج با علامتي در پياده رو مشخص شده و مجسمه پسري كه به سمت برج نگاه مي كند، يادآور سازه اي است كه به خاطر كجي اش نابود شد.

 

برج نوينسك در روسيه

برج نوينسك (Nevyansk) در قرن هجده ميلادي به دستور صنعتگر معروف روسي، دميدوف، ساخته شده است. هدف از ساخت آن چندان مشخص نيست؛ عده اي معتقدند اين سازه يك خزانه امن براي دميدوف يا برج ديدباني بوده و عده اي آن را برج ناقوس يا حتي زندان مي پندارند. ارتفاع اين برج از سطح زمين 57.5 متر است كه سه درجه به سمت جنوب غربي منحرف شده است. مرمتگران علت اين انحراف را فرسايش خاك زير برج در اثر آب هاي زيرزميني مي دانند كه قادر به تحمل وزن برج نبوده است. براي جلوگيري از انصراف بيشتر، آجرهاي زاويه اي خاصي در حين ساخت برج در آن به كار برده شده است.

 

برج پيزا در ايتاليا

آغاز ساخت برج پيزا (Pissa) به عنوان برج ناقوس كليساي جامعع پيزا به قرن دوازدهم ميلادي باز مي گردد، اما انحراف برج كه از زمان ساخت آن آغاز شد، منجر به توقف هاي طولاني در ساخت اين برج شد؛ به طوري كه تكميل آن نزديك به دو قرن طول كشيد. اين برج هشت طبقه كه حدود چهار درجه به سمت جنوب شرقي منحرف شده است، در سمت كوتاه تر 55.86 متر و در سمت بلندتر 56.67 متر ارتفاع دارد. البته ميزان انحراف برج پيزا پيش از انجام عمليات مرمت در سال 1990 به 5.5 درجه نيز رسيده بود. علت انحراف برج خاك ناپايدار زيربناي آن است كه شامل شن و رس آبرفتي است كه بسيار نرم و مانند باتلاق است. عمليات پايدارسازي اين برج در طول قرن ها ادامه داشته است و در سال 2008 پس از برداشتن ناقوس، بستن برج با كابل هاي مخصوص و همچنين برداشتن خاك زير قسمت بالاتر برج، اين برج توسط مرمتگران آن پايدار اعلام شد.

 

پاگودايوآنيان، چين

پاگودا يا معبد بودايي يوآنيان (Yunyan) در سال961 ميلادي ساخته شد. ارتفاع اين پاگودا 47 متر است كه به صورت شش ضلعي و در هفت طبقه، در شهر سوژوي چين قرار دارد. اين برج با گذشت بيش از هزار سال از عمرش تقريبا سه درجه كج شده است.دليل اين متمايل شدن به يك سمت اين است كه قسمتي از شالوده برج روي سنگ و قسمت ديگر آن روي خاك قرار گرفته است. اگرچه مهندسان براي جلوگيري از كج شدن بيشتر اين برج، اقدام به تزريق بتن در قسمت خاكي كرده اند، اما هنوز بالا و پايين سازه 2.32 متر نسبت به يكديگر فاصله دارند.

منبع: برترين ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.